Rovnováha medzi pracovným a súkromným životom: ako zosúladiť pracovný a osobný život
31.05.2024
Zosúladenie pracovného a osobného života nie je jednoduché. Požiadavky na obe strany sú často nad vaše sily a vy ani nemáte čas myslieť na vlastné koníčky a voľný čas. Ale deň má 24 hodín, nemôžete spať a musíte pracovať. Ako teda zabezpečiť, aby ste sa nezbláznili?
Dajte si pozor na vyhorenie
Dobrá rovnováha medzi pracovným a súkromným životom prináša celý rad výhod, od vyššej produktivity v práci cez lepšie fyzické a duševné zdravie až po hlbšie a lepšie vzťahy s rodinou a priateľmi. Naopak, narušenie rovnováhy môže viesť k vyhoreniu, chronickému stresu, zhoršeniu vzťahov s blízkymi, rôznym chorobám a celkovému poklesu životnej spokojnosti.
Na to je už neskoro. Sú to tie rána, keď si uvedomíte, že nevstanete z postele, nič vás hlboko nezaujíma a nemáte záujem, energiu ani motiváciu čokoľvek robiť. Ste jednoducho vyhorení. V takom prípade je potrebná odborná pomoc. My však urobíme všetko pre to, aby sme tomu zabránili.
Začnite postupne budovať rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom
Nič vám nespadne z neba a musíte k tomu prispieť sami. Rovnováha medzi pracovným a súkromným životom si na začiatku vyžaduje čas, úsilie a vašu predstavivosť. Nakoniec však zožnete odmenu v podobe spokojnosti, radosti a energie, ktorú môžete rozdávať v práci aj doma.
1) Zhodnoťte svoj život
Zastavte sa. Vezmite si na to tablet, tabuľku Excelu alebo obyčajný papier a ceruzku. Čokoľvek vám vyhovuje. Urobte si šálku dobrej kávy alebo čaju a nenechajte sa ničím a nikým rušiť. Zhodnoťte svoj každodenný život. Napíšte si všetko, čo musíte počas bežného dňa zvládnuť. Nebojte sa rozdeliť svoje činnosti do stĺpcov “osobné” a “pracovné”. Pomôže vám to zhodnotiť, kam smerujete väčšinu svojej energie a času.
2) Urobte si očistu
Vyberte si dve farby, prejdite si postupne všetky činnosti, ktoré ste si zapísali, a rozdeľte ich do troch skupín:
-
tie, ktoré nechcete robiť, nemáte radi a patria niekomu inému,
-
tie, ktoré máte radi a tešíte sa na ne,
-
tie, ktoré musíte robiť, či už ich máte radi alebo nie.
Ak sa činnosti z tretej skupiny prekrývajú s druhou skupinou, tak trochu ste vyhrali v lotérii.
3) Stanovte si hranice
Chystáte sa urobiť prvý náročný krok. Vyberte si všetky úlohy z prvej skupiny a začnite si stanovovať hranice pre seba a svoje okolie. Môže ísť aj o “maličkosti”, ktoré robia vo vašom živote veľkú neplechu. Môžete si napríklad..
-
Definitívne odovzdať vybavovanie niektorých e-mailov asistentovi.
-
Prestať robiť prácu pre kolegu, ktorý vás len využíva.
-
Prenechať domáce práce iným členom rodiny.
Ak ste doteraz robili všetko sami, možno je čas urobiť hrubú čiaru a prenechať vynášanie smetí deťom, vysávanie manželovi a umývačku riadu starším potomkom.
-
Prestaňte pri večeri odpovedať na pracovné telefonáty.
-
Neriešiť pracovné e-maily večer v posteli.
-
Nepripravovať prezentáciu cez víkend.
Aj takéto maličkosti ovplyvňujú to, ako miešate pracovný a osobný čas dohromady, odpútavajú vašu pozornosť od rodiny a venujú ju práci, a ukazujú, že neviete povedať “nie” iným ani sebe.
4) Naučte sa povedať nie
Tým sa elegantne dostávame k ďalšiemu bodu, ktorý úzko súvisí s hranicami. “Nie” je dôležité slovo. Mnohí slušní ľudia sa však pri ňom cítia zle a tí druhí ho zasa zneužívajú na manipuláciu so svojím okolím. Slovo “nie” má veľký vplyv na vaše duševné zdravie a prežitie v dnešnom preplnenom svete. Ak by ste nepovedali “nie”, zbláznili by ste sa.
Preto si precvičujte hovorenie “nie” v malom a postupne ho začleňte do všetkých oblastí svojho života.
-
Naozaj nemusíte robiť prácu za svojich kolegov.
-
Naozaj nemusíte voziť svoje deti do školy, keď jazdí autobus.
-
Naozaj nemusíte robiť prezentáciu v nedeľu večer, pretože váš šéf si na ňu spomenul v piatok popoludní.
Ako sa hovorí, všetko so všetkým súvisí. Kdekoľvek prekročíte svoje hranice, spája sa to s vami počas celého dňa v celom vašom osobnom a pracovnom živote.
5) Plánujte a organizujte
Efektívne plánovanie vyvažuje pracovné úlohy a osobné záujmy. Aby ste mali prehľad o tom, čo ste komu sľúbili a aké úlohy vás čakajú doma a v práci, vrelo odporúčame nejaký plánovač. Najlepšie vám poslúži kalendár v mobilnom telefóne alebo papierový plánovač.
Tu odporúčame mať vždy len jeden! Inak hrozí, že na ten druhý zabudnete, nepozriete sa doň a opäť zavládne nekontrolovateľný chaos. Vyberte si diár, ktorý vám vyhovuje, a zaznamenávajte si svoje osobné a pracovné aktivity. Vedci už mnohokrát dokázali, že písanie rukou posiela zapísané informácie priamo do mozgu. Pri písaní na klávesnici alebo na mobilnom telefóne sa to nepreukázalo.
TIP: Vyskúšajte online pomoc
Aplikácia JOBKA vám pomôže naplánovať a zorganizovať všetky vaše pracovné povinnosti. Ľahko zistíte, kedy vám príde výplata, kedy si môžete vziať dovolenku, ako sa vydávajú obedy alebo aké stretnutia a porady sa konajú. Vďaka tomu máte svoje pracovné povinnosti vždy priamo vo vrecku.
6) Doprajte si pravidelný odpočinok
Mať diár neznamená, že ho musíte zaplniť až po okraj. Dnešná doba si vyžaduje plné pracovné nasadenie, inak ste lenivec a lajdák. To však vôbec nie je pravda. Oddych je dôležitejší ako zaneprázdnenosť.
Počas odpočinku získavate duševnú a fyzickú silu. Ľudský mozog navyše oceňuje rôzne činnosti, pri ktorých si môže oddýchnuť. Neustále sústredenie a preskakovanie z jednej úlohy na druhú sú zdraviu škodlivé. Multitasking potom v starobe vedie k demencii. Preto to s aktivitami nepreháňajte a radšej si naplánujte čítanie obľúbenej knihy, kávu na terase, jazdu na bicykli alebo túru do hôr.
7) Požiadajte o flexibilný pracovný čas alebo prácu z domu
Nie každý má túto možnosť. Niektoré profesie neumožňujú prácu z domu. Na druhej strane, väčšina kancelárskych zamestnaní prácu z domu toleruje. Preto sa jej nebráňte, ak riadite tím ľudí, a požiadajte o ňu, ak ste zamestnancom.
Práca z domu má mnoho výhod, od veľkých úspor vo firme, cez psychický komfort pre pracovníkov, zvýšenie efektivity a produktivity až po maximálnu spokojnosť a pokoj. Aj vy sa pravdepodobne cítite lepšie, keď si doma uvaríte šálku obľúbenej kávy, usadíte sa s notebookom na terase a vykonávate odtiaľ svoju bežnú agendu. V porovnaní so slnečným dňom, keď ste zavretí v kancelárii, dýchate vzduch z klimatizácie a osvetľujú vás len umelé žiarivky.
Podobné výhody má aj pružný pracovný čas, ktorý zamestnávateľovi zaručuje splnenie pracovných úloh a počet odpracovaných hodín, pričom zamestnancovi dáva voľnosť naložiť so svojím časom tak, ako potrebuje. To znižuje stres, zvyšuje spokojnosť a pomáha ľuďom prispôsobiť si deň svojim potrebám.
8) Komunikujte otvorene
Žiadna zmena nepríde sama od seba. Aktívne preto diskutujte o svojich pocitoch, potrebách a očakávaniach s kolegami, šéfom, zamestnancami a rodinou. Všetci prirodzene očakávajú, že im budete neustále k dispozícii, a hádžu na vás množstvo úloh, ale nie je možné vyhovieť všetkým.
Vysvetlite ľuďom, čo potrebujete a ako vás nedostatočné uspokojovanie potrieb vyčerpáva. Veď práve vaše vyčerpanie najviac ovplyvňuje ľudí okolo vás v podobe hádok, rezignácie, chýb a nedodržaných termínov. Okrem toho vaše hranice povzbudzujú aj ľudí okolo vás, aby si stanovili priority a naučili sa lepšie hospodáriť so svojím časom.
Zachovajte rovnováhu
Aj keď robíte všetko správne, z času na čas sa vám môže stať, že sa dostanete z rovnováhy. Neočakávaná situácia si totiž môže vyžadovať, aby ste svoju prácu dokončili v nedeľu večer. Alebo výnimočne môžete odviesť deti do školy a potom prísť do práce o niečo neskôr. Rozhodne by to však nemalo byť pravidlom. Z času na čas si tiež spíšte všetky svoje úlohy a uistite sa, že nepreberáte zodpovednosť za úlohy iných ľudí.
Nájsť správnu rovnováhu medzi pracovnými povinnosťami a osobným životom nie je vždy jednoduché, ale je to veľmi dôležité pre vaše zdravie a šťastie. Flexibilný pracovný čas, možnosť pracovať z domu a osobné hranice sú skvelými nástrojmi, ktoré vám pomôžu pri rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom.
Odoberajte náš newsletter a majte prehľad
Prihlásenie k newsletteru
Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov