Logo Jobka
    Logo Jobka
    Logo Jobka
    Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov.

    #nazamestnancichzalezi

    O JOBke

    Jobka 4x inakKioskPartneri & IntegráciePoradňaBezpečnosťJobka vs CustomHistória verziíOpen Days

    Riešenie pre

    ManagementITBOZPVýrobaHRCenníkFunkcie

    O nás

    Úspešné príbehyMédiáNáš príbehKariéraTím JOBka crewBlogKontakt

    Zákaznícka podpora

    Návody pre firmy a zamestnancovZaložiť žiadosť na podporuBrand manuál
    Zákaznícka podpora+420 371 655 500podpora@jobka.cz
    Obchod+420 371 655 501kontakt@jobka.cz
    4,7
    4,7
    Všetky práva vyhradené. © 2025 JOBka services s.r.o.
    |Obchodné podmienky (do 31.8.2025)
    |Obchodné podmienky (od 1.9.2025)
    |Obchodný register
    |Ochrana osobných údajov
    |Zásady cookies
    |Kreatívny voucher
    1. JOBka
    2. O nás
    3. Blog
    4. Spätná väzba a hodnotenie: kľúč k vyššej výkonnosti a lepším vzťahom na pracovisku

    Spätná väzba a hodnotenie: kľúč k vyššej výkonnosti a lepším vzťahom na pracovisku

    26.06.2024
    Spätná väzba a hodnotenie: kľúč k vyššej výkonnosti a lepším vzťahom na pracovisku

    Vaši ľudia si nie sú podobní ako vajcia vajciam. Aj keď budú robiť tú istú prácu na tom istom mieste a ten istý čas, jeden nikdy nebude ako druhý. Starajú sa o svoje deti, rodiny, zdravie alebo financie. To často vedie k výkyvom v pracovnom výkone, výsledkoch a vzťahoch v tíme. Preto sa zameriavame na spätnú väzbu, ktorá zmierňuje vplyv osobných ťažkostí, posilňuje vzťahy na pracovisku, zvyšuje výkon a udržiava spokojnosť. Ukážeme vám, prečo je spätná väzba dôležitá, k čomu vedie a ako ju najlepšie poskytovať

    Na čo slúži spätná väzba a hodnotenie zamestnancov

    Vedeli ste, že 30 % ľudí sa v práci cíti nedocenených? To je celá tretina vášho tímu! Nedostatok ocenenia, vďačnosti alebo spokojnosti vytvára negatívne emócie, pri ktorých ľahko vznikajú prvé konflikty

    Naopak, pravidelné hodnotenie a spätná väzba dáva vašim ľuďom pocit..

    • že patria do tímu,

    • ste radi, že ich máte,

    • ste na nich patrične hrdí,

    • sú profesionálmi na svojom mieste,

    • záleží vám na nich,

    • môžu vám dôverovať,

    • vedia, kam majú ísť,

    • čo je potrebné zlepšiť alebo zmeniť.

    Keď vaši ľudia poznajú svoju hodnotu, autoritu, silné a slabé stránky a svoj cieľ, sú sebavedomejší a spokojnejší. Netrápia sa tým, čo sa stane, ak urobia to alebo ono, prestanú sa vás pýtať na každú maličkosť, nebudú sa obávať, že nie sú dosť dobrí, a zbavia sa súťaživosti v tíme. Samozrejme, toto všetko platí len vtedy, ak spätnú väzbu a hodnotenie poskytujete správne.

    Ako poskytovať spätnú väzbu a hodnotenie najlepším možným spôsobom

    Spätná väzba je skvelým pomocníkom, ale môže napáchať aj veľa škody. Stačí nesprávna formulácia kritiky a váš človek dostane zásah do svojho sebavedomia. Preto sme pre vás pripravili niekoľko osvedčených tipov, ktoré vám pomôžu zvládať spätnú väzbu s ľahkosťou.

    Pri akejkoľvek komunikácii s vašimi ľuďmi..

    • Zachovávajte základné pravidlá zdvorilosti, ako napríklad “prosím” a “ďakujem”.

    • Zaujímajte sa o názory svojich zamestnancov na spoločnosť a ich pracovné podmienky.

    • Buďte v obraze. Všetko, čo sa dozviete, by nemalo ovplyvniť vaše vzťahy.

    TIP: Ako sa podeliť o negatíva

    Ľudia majú radi, keď ich niekto oceňuje a chváli. Preto im pred zlými správami povedzte niečo pekné. Za čo ich oceňujete, prečo sú skvelí kolegovia a pod. Keď im potom poviete negatívnu informáciu, budú sa cítiť oveľa lepšie.

    9 tipov na účinnú spätnú väzbu

    1. Jasne definujte svoje očakávania. Ľudia tak lepšie pochopia, kde majú čo robiť a ako sa zlepšiť. Môžu vám vyhovieť alebo diskutovať o možných prekážkach pri dosahovaní vášho cieľa. V opačnom prípade nikdy nebudete spokojní a ľudia sa nikdy nedozvedia prečo.

    2. Dajte priestor na otázky. Ľudia nemusia na prvýkrát pochopiť svoje úlohy a povinnosti vo firme. Je lepšie, ak si všetko vyjasnia hneď, než aby neskôr robili zbytočné chyby.

    3. Buďte pozitívni a praktickí. Preháňajte, preháňajte

      preháňanie, stávkovanie alebo rozmazávanie fráz ešte nikdy nikomu neprinieslo nič dobré. Ak chyba nezničila spoločnosť, v podstate o nič nejde. Neexistuje žiadny neriešiteľný problém.

    4. Buďte konkrétni. Je to jediný spôsob, ako potešiť ostatných. Bežná fráza “To ste urobili vy” nikomu nepomôže. Naopak, veta “Páči sa mi, že si venoval pozornosť detailom” …vzbudzuje hrdosť a radosť.

    5. Presne opíšte svoje pocity a dojmy. A to tak negatívne, ako aj pozitívne. Napríklad: “Páčilo sa mi, ako ste si robili poznámky, keď som vám načrtol problém. Mal som pocit, že vás to zaujalo.” alebo naopak: “Mám pocit, že vás problém veľmi nezaujal. Nevšimol som si vaše zvyčajné nadšenie pre danú tému.”

    6. Navrhnite zlepšenia, ktoré by váš kolega mohol ľahko aplikovať. Napríklad: “Ušetrilo by čas, keby ste najprv získali všetky základné informácie a až potom ich začali spracovávať.”

    7. Hovorte v prvej osobe. Napríklad: “Myslím, že…” alebo “Podľa môjho názoru…”

    8. Na oplátku požiadajte o spätnú väzbu. Neuzatvárajte svoje hodnotenie po tom, čo skončíte, ale nechajte svojich ľudí, aby sa tiež vyjadrili. Dobrý spôsob je: “Čo si myslíte?”, “Ako to vidíte vy?”, “Súhlasíte so mnou?”.

    9. Povzbudzujte. Aj keď je potrebné pracovníkov pokarhať alebo usmerniť, vždy si nájdite priestor na povzbudenie. Stačí jednoduché: “Páči sa mi, ako robíš…, pokračuj v tom!”.

    TIP: Posielajte spätnú väzbu online

    Tvárou v tvár je to vždy lepšie. Ak však túto možnosť nemáte kvôli dlhému pracovnému času alebo rôznym pracoviskám, online metóda je tou správnou voľbou. Hodnotenie a oceňovanie vašich ľudí jed

    jednoducho pošlite svojim zamestnancom prostredníctvom aplikácie JOBka. Takto ľudia dostanú svoje hodnotenia a majú možnosť reagovať späť. 😍

    4x NIE alebo Vyhnite sa tomuto

    Spätná väzba sa môže ľahko zmeniť na desivú nočnú moru, o ktorej budú vaši ľudia snívať nasledujúce dva mesiace. Ak to nie je váš štýl a chcete ľudí viesť cestou povzbudenia a konštruktívnej kritiky, pozrime sa na veci, ktoré do zdravej spätnej väzby nepatria.

    1. pasívna agresia útočiaca na sebaúctu

      • “Čo to robíš?”

      • “Bude to dnes?”

      • “To si zo mňa robíte srandu!”

    2. posudzovanie, hodnotenie a obviňovanie

      • “To bolo hrozné! Celé si to zničil!”

      • “Ty si…”

      • “Na čo si myslel, keď si nedoručil papiere načas? Je ti to jedno!”

    3. definitívne závery bez možnosti reagovať

      • “To je odo mňa všetko. Zbohom.”

      • “To je všetko, čo mám na srdci. Uvidíme sa zajtra na stretnutí.”

    4. diskriminácia na základe neriešiteľného problému

      • “Vaše koktanie úplne zničilo celú prezentáciu.”

      • “Nechoď do mojej kancelárie s okuliarmi!”

      • “Aj tak čoskoro pôjdeš na materskú dovolenku, prácu dostane Karel.”

    TIP: Spätná väzba nie je súťaž

    Nevýhodou spätnej väzby môže byť pocit, že ľudia si musia zaslúžiť váš súhlas. A to najlepšie tým, že budú za každú cenu lepší ako ostatní. To však nie je primárnym účelom spätnej väzby a namiesto toho sa jej plusy môžu zmeniť na stresujúcu udalosť. Hromadné hodnotenie vytvára na pracovisku v 57 % prípadov konkurenciu, tajnosti, manipuláciu a nepriateľstvo. Preto je lepšie poskytovať spätnú väzbu medzi štyrmi očami.

    Teraz už viete, ako poskytovať kvalitnú spätnú väzbu a hodnotenia, ktoré sú prínosom pre vás, vašu spoločnosť a vašich ľudí. Držíme vám palce pri budovaní úspešného tímu, ktorý funguje ako švajčiarske hodinky 😊

    💡 Už čoskoro sa môžete tešiť na veľký rozhovor s Jiřím Zítom o tom, ako nestratiť nádej ani v ťažkej životnej situácii.

    Odoberajte náš newsletter a majte prehľad

    Prihlásenie k newsletteru

    Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

    Mohlo by vás zaujímať

    Verze 6.0 – “Beacon”
    30.07.2025

    Verze 6.0 – “Beacon”

    OHS jednoducho, efektívne a priamo v mobilnom telefóne?
    30.06.2025

    OHS jednoducho, efektívne a priamo v mobilnom telefóne?

    Verze 5.2 – “Echo”
    30.06.2025

    Verze 5.2 – “Echo”