Spätná väzba a hodnotenie: kľúč k vyššej výkonnosti a lepším vzťahom na pracovisku
26.06.2024
Vaši ľudia si nie sú podobní ako vajcia vajciam. Aj keď budú robiť tú istú prácu na tom istom mieste a ten istý čas, jeden nikdy nebude ako druhý. Starajú sa o svoje deti, rodiny, zdravie alebo financie. To často vedie k výkyvom v pracovnom výkone, výsledkoch a vzťahoch v tíme. Preto sa zameriavame na spätnú väzbu, ktorá zmierňuje vplyv osobných ťažkostí, posilňuje vzťahy na pracovisku, zvyšuje výkon a udržiava spokojnosť. Ukážeme vám, prečo je spätná väzba dôležitá, k čomu vedie a ako ju najlepšie poskytovať
Na čo slúži spätná väzba a hodnotenie zamestnancov
Vedeli ste, že 30 % ľudí sa v práci cíti nedocenených? To je celá tretina vášho tímu! Nedostatok ocenenia, vďačnosti alebo spokojnosti vytvára negatívne emócie, pri ktorých ľahko vznikajú prvé konflikty
Naopak, pravidelné hodnotenie a spätná väzba dáva vašim ľuďom pocit..
-
že patria do tímu,
-
ste radi, že ich máte,
-
ste na nich patrične hrdí,
-
sú profesionálmi na svojom mieste,
-
záleží vám na nich,
-
môžu vám dôverovať,
-
vedia, kam majú ísť,
-
čo je potrebné zlepšiť alebo zmeniť.
Keď vaši ľudia poznajú svoju hodnotu, autoritu, silné a slabé stránky a svoj cieľ, sú sebavedomejší a spokojnejší. Netrápia sa tým, čo sa stane, ak urobia to alebo ono, prestanú sa vás pýtať na každú maličkosť, nebudú sa obávať, že nie sú dosť dobrí, a zbavia sa súťaživosti v tíme. Samozrejme, toto všetko platí len vtedy, ak spätnú väzbu a hodnotenie poskytujete správne.
Ako poskytovať spätnú väzbu a hodnotenie najlepším možným spôsobom
Spätná väzba je skvelým pomocníkom, ale môže napáchať aj veľa škody. Stačí nesprávna formulácia kritiky a váš človek dostane zásah do svojho sebavedomia. Preto sme pre vás pripravili niekoľko osvedčených tipov, ktoré vám pomôžu zvládať spätnú väzbu s ľahkosťou.
Pri akejkoľvek komunikácii s vašimi ľuďmi..
-
Zachovávajte základné pravidlá zdvorilosti, ako napríklad “prosím” a “ďakujem”.
-
Zaujímajte sa o názory svojich zamestnancov na spoločnosť a ich pracovné podmienky.
-
Buďte v obraze. Všetko, čo sa dozviete, by nemalo ovplyvniť vaše vzťahy.
TIP: Ako sa podeliť o negatíva
Ľudia majú radi, keď ich niekto oceňuje a chváli. Preto im pred zlými správami povedzte niečo pekné. Za čo ich oceňujete, prečo sú skvelí kolegovia a pod. Keď im potom poviete negatívnu informáciu, budú sa cítiť oveľa lepšie.
9 tipov na účinnú spätnú väzbu
-
Jasne definujte svoje očakávania. Ľudia tak lepšie pochopia, kde majú čo robiť a ako sa zlepšiť. Môžu vám vyhovieť alebo diskutovať o možných prekážkach pri dosahovaní vášho cieľa. V opačnom prípade nikdy nebudete spokojní a ľudia sa nikdy nedozvedia prečo.
-
Dajte priestor na otázky. Ľudia nemusia na prvýkrát pochopiť svoje úlohy a povinnosti vo firme. Je lepšie, ak si všetko vyjasnia hneď, než aby neskôr robili zbytočné chyby.
-
Buďte pozitívni a praktickí. Preháňajte, preháňajte
preháňanie, stávkovanie alebo rozmazávanie fráz ešte nikdy nikomu neprinieslo nič dobré. Ak chyba nezničila spoločnosť, v podstate o nič nejde. Neexistuje žiadny neriešiteľný problém.
-
Buďte konkrétni. Je to jediný spôsob, ako potešiť ostatných. Bežná fráza “To ste urobili vy” nikomu nepomôže. Naopak, veta “Páči sa mi, že si venoval pozornosť detailom” …vzbudzuje hrdosť a radosť.
-
Presne opíšte svoje pocity a dojmy. A to tak negatívne, ako aj pozitívne. Napríklad: “Páčilo sa mi, ako ste si robili poznámky, keď som vám načrtol problém. Mal som pocit, že vás to zaujalo.” alebo naopak: “Mám pocit, že vás problém veľmi nezaujal. Nevšimol som si vaše zvyčajné nadšenie pre danú tému.”
-
Navrhnite zlepšenia, ktoré by váš kolega mohol ľahko aplikovať. Napríklad: “Ušetrilo by čas, keby ste najprv získali všetky základné informácie a až potom ich začali spracovávať.”
-
Hovorte v prvej osobe. Napríklad: “Myslím, že…” alebo “Podľa môjho názoru…”
-
Na oplátku požiadajte o spätnú väzbu. Neuzatvárajte svoje hodnotenie po tom, čo skončíte, ale nechajte svojich ľudí, aby sa tiež vyjadrili. Dobrý spôsob je: “Čo si myslíte?”, “Ako to vidíte vy?”, “Súhlasíte so mnou?”.
-
Povzbudzujte. Aj keď je potrebné pracovníkov pokarhať alebo usmerniť, vždy si nájdite priestor na povzbudenie. Stačí jednoduché: “Páči sa mi, ako robíš…, pokračuj v tom!”.
TIP: Posielajte spätnú väzbu online
Tvárou v tvár je to vždy lepšie. Ak však túto možnosť nemáte kvôli dlhému pracovnému času alebo rôznym pracoviskám, online metóda je tou správnou voľbou. Hodnotenie a oceňovanie vašich ľudí jed
jednoducho pošlite svojim zamestnancom prostredníctvom aplikácie JOBka. Takto ľudia dostanú svoje hodnotenia a majú možnosť reagovať späť. 😍
4x NIE alebo Vyhnite sa tomuto
Spätná väzba sa môže ľahko zmeniť na desivú nočnú moru, o ktorej budú vaši ľudia snívať nasledujúce dva mesiace. Ak to nie je váš štýl a chcete ľudí viesť cestou povzbudenia a konštruktívnej kritiky, pozrime sa na veci, ktoré do zdravej spätnej väzby nepatria.
-
pasívna agresia útočiaca na sebaúctu
-
“Čo to robíš?”
-
“Bude to dnes?”
-
“To si zo mňa robíte srandu!”
-
-
posudzovanie, hodnotenie a obviňovanie
-
“To bolo hrozné! Celé si to zničil!”
-
“Ty si…”
-
“Na čo si myslel, keď si nedoručil papiere načas? Je ti to jedno!”
-
-
definitívne závery bez možnosti reagovať
-
“To je odo mňa všetko. Zbohom.”
-
“To je všetko, čo mám na srdci. Uvidíme sa zajtra na stretnutí.”
-
-
diskriminácia na základe neriešiteľného problému
-
“Vaše koktanie úplne zničilo celú prezentáciu.”
-
“Nechoď do mojej kancelárie s okuliarmi!”
-
“Aj tak čoskoro pôjdeš na materskú dovolenku, prácu dostane Karel.”
-
TIP: Spätná väzba nie je súťaž
Nevýhodou spätnej väzby môže byť pocit, že ľudia si musia zaslúžiť váš súhlas. A to najlepšie tým, že budú za každú cenu lepší ako ostatní. To však nie je primárnym účelom spätnej väzby a namiesto toho sa jej plusy môžu zmeniť na stresujúcu udalosť. Hromadné hodnotenie vytvára na pracovisku v 57 % prípadov konkurenciu, tajnosti, manipuláciu a nepriateľstvo. Preto je lepšie poskytovať spätnú väzbu medzi štyrmi očami.
Teraz už viete, ako poskytovať kvalitnú spätnú väzbu a hodnotenia, ktoré sú prínosom pre vás, vašu spoločnosť a vašich ľudí. Držíme vám palce pri budovaní úspešného tímu, ktorý funguje ako švajčiarske hodinky 😊
💡 Už čoskoro sa môžete tešiť na veľký rozhovor s Jiřím Zítom o tom, ako nestratiť nádej ani v ťažkej životnej situácii.
Odoberajte náš newsletter a majte prehľad
Prihlásenie k newsletteru
Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov